NIEUWE ILVO 'FEED PILOT' IN OPBOUW VOOR PRODUCTIE VAN PROEFVOEDERS
Vlaams minister-president Diependaele plaatste de eerste silotrechter
Naast de oprichting van de nieuwe pluimveeproefstal, startte ILVO-DIER recent nog een tweede grote bouwwerf te Merelbeke-Melle. Op 3 juni jongstleden werd de symbolische eerste steen van de ILVO Feed Pilot gelegd door Vlaams minister-president Diependaele. In deze nieuwe, hoogtechnologische installatie zullen experimentele voeders geproduceerd kunnen worden op zeer nauwkeurige wijze voor voedingsonderzoek met alle landbouwdieren. Kleine en grote batches zullen mogelijk zijn, waarin allerhande nieuwe grondstoffen vermengd kunnen worden, gebruik makend van de nieuwste technologieën. Gehoopt wordt om binnen een jaar de eerste voeders te kunnen produceren (en dit zowel in kader van ILVO-onderzoeksprojecten als voor derden).
Uitdagingen veevoedersector
De veehouderij, en daarbijhorende veevoedersector, wordt geconfronteerd met verschillende maatschappelijke uitdagingen. Zo zijn er steeds strengere eisen/voorwaarden rond emissiereductie, eiwittransitie, voedselautonomie, circulariteit, veiligheid, kwaliteit en rendabiliteit. Vaak worden oplossingen voor deze uitdagingen gezocht in het optimaliseren van de voederstrategieën. De Feed Pilot kan hierbij te hulp schieten.

Op 3 juni jongstleden werd de symbolische eerste steen, in feite een eerste silotrechter, gelegd door Vlaams minister-president Diependaele, onder begeleiding van Dirk Gheldof (Digimatic).
Experimentele voeders
In deze nieuwe installatie zullen experimentele proefvoeders gemaakt kunnen worden voor alle landbouwdieren, en dit zowel in grote als kleine batches. Deze nieuwe voederfabriek zal de twee oudere voederfabrieken van ILVO vervangen. Het zelf kunnen (formuleren en) produceren van experimentele proefvoeders is een absolute sterkte voor een onderzoeksinstelling als ILVO waar betrouwbaar nutritioneel diervoedingsonderzoek een van de sterke pijlers vormt.
Nieuwe grondstoffen, supplementen, additieven
In de nieuwe Feed Pilot zal het mogelijk zijn om met moderne technologieën de ideale dosis te vinden voor innovatieve additieven of kleinere eiwitverrijkingen (zoals algen, microbiële eiwitpoeders of reststromen uit de voedingsindustrie). Proefvoeders zullen geproduceerd kunnen worden in kader van eigen ILVO-onderzoeksprojecten maar ook voor externe partijen die oplossingen willen ontwikkelen en uittesten om de uitdagingen in de veehouderij tegemoet te komen.
Brug tussen wetenschap en praktijk
Sam De Campeneere, wetenschappelijk directeur van ILVO-DIER, wil de Feed Pilot positioneren als een brug tussen de wetenschap en de economische praktijk. “Doel is om samen met veevoederbedrijven, premixproducenten, leveranciers van veevoedertechnologie, food bedrijven en andere leveranciers van diverse nevenstromen, maar ook met onderzoeksinstellingen de innovaties te versnellen, processen te optimaliseren en antwoorden te bieden op de uitdagingen waar de veehouderijsector voor staat”.
Opleiding / Kennisdeling
Volgens Katrien D’hooghe, directeur BFA en bestuurder van de Victam Stichting, steunt de kwaliteit van een voeder voor 60% op de (verhouding en keuze van de) grondstoffen, en voor 40% op de wijze van verwerking. Ze wees tijdens haar toespraak ook op de nood aan een Belgische pilootinstallatie die grondige, kleinschalige technologische testen kan uitvoeren en via opleiding de kennisdeling kan bevorderen. “Onze eigen productielijnen zijn omwille van de grotere schaal en de voedselveiligheidsvoorwaarden vaak minder geschikt voor dergelijke testen”. Heel wat bedrijven – actief in veevoeder, supplementen en gespecialiseerde bewerkingsapparatuur – hebben dan ook al aangegeven dat zij intensieve kennisdeling, gezamenlijke of individuele onderzoekstrajecten en opleidingsmogelijkheden voor hun personeel verwachten van deze Feed Pilot.

De ILVO Feed Pilot zal gesitueerd zijn op de site ILVO-DIER in de Burgemeester Van Gansberghelaan 119 te Merelbeke-Melle, en zal een productietoren en opslagloods omvatten. Het totaalproject zal mooi geïntegreerd worden in de ILVO-onderzoekskouter door geschikte aanplantingen te voorzien.
Energiezuinig
Veevoeders maken vergt veel energie wat een belangrijke factor is om rekening mee te houden in de kostprijs van het eindproduct. De Feed Pilot zal dan ook uitgerust worden met verschillende sensoren die de energie-efficiëntie van het hele verwerkingsproces kunnen vaststellen. “Diverse parameters kunnen continu uitgemeten worden tijdens de werking van de toestellen. We kunnen dus evalueren op de kwaliteit van het eindproduct én op de duurzaamheids- en energie-impact”, zo zegt Annatachja De Grande, projectverantwoordelijke van de Feed Pilot. “De monitoringsdata uit de Feed Pilot kunnen getransponeerd worden naar het energieverbruik bij de ondernemingen. De Vlaamse overheid stimuleert bedrijven steeds meer naar energie-efficiëntie met o.a. een verplicht energieplan vanaf een bepaald verbruik. Deze data kunnen daarbij een hulpmiddel vormen.”
Financiering
De Feed Pilot zal zo’n 6 miljoen euro kosten. Ruim de helft ervan is afkomstig van de Vlaamse overheid. Vlaams minister-president Diependaele ziet deze investering als een versterking van de Vlaamse positie in de strategische agrovoedingssector. Volgens hem zal de Feed Pilot als geavanceerde onderzoeksopstelling wetenschappelijke excellentie aan een economische meerwaarde koppelen. De rest van het benodigde budget wordt voorzien door EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en ILVO. Bijkomend is er ook een zeer gewaardeerde extra ondersteuning van de provincie Oost-Vlaanderen en van Victam, een wereldwijde actieve stichting die technologie-onderzoek in de diervoedersector stimuleert.
Samengevat
De Feed Pilot van ILVO wordt een installatie voor het produceren van experimentele voeders voor alle landbouwdieren en zal een uniek gebouw vormen in Vlaanderen, België en de omliggende landen. Niet alleen zullen de technologische uitrusting en sensoren ervoor zorgen dat er zeer precies samengestelde voeders ontwikkeld kunnen worden (met o.a. nieuwe grondstoffen en bewerkingsprocessen), maar daarnaast zal de integratie ervan in de ILVO-kennisomgeving inzake veehouderij, voedertechniek, voeding en duurzaamheidsbepalingen, én het engagement van feedgerelateerde bedrijven de Feed Pilot tot een bijzonder innovatieplatform maken.
Auteurs: Karolien Langendries (Pluimveeloket) - Annatachja De Grande & Sam De Campeneere (ILVO), gebaseerd op ILVO-persbericht
Publicatiedatum: juli 2025